יום שלישי, 13 באוגוסט 2013

בין קריאה של טקסט דיגיטלי לבין טקסט מודפס


לאחרונה מדגישים יותר ויותר את השימוש בספרים דיגיטליים. ספרים רבים עברו אישור של משרד החינוך והשימוש בהם מותנה בהתאמה לתוכנית לימודים ובהתאמה לסוג ספר מודפס ודיגיטלי כאחד. בחוזר מנכ"ל מדגישים "כחלק מהתכנית הלאומית "התאמת מערכת החינוך למאה ה-21" ובמסגרת מהלכי הפיתוח של תוכן חינוכי דיגיטלי, החליט משרד החינוך לצאת במהלך של יצירת חלופה דיגיטלית לספרי הלימוד המודפסים בתוך חמש שנים (עד לשנה"ל התשע"ז). ספרים דיגיטליים מאפשרים לנצל יתרונות ייחודיים לתשתית הטכנולוגית לשם קידומה של פדגוגיה חדשנית בכיתה.."

ממחקרים שונים שבדקו הרגלי הקריאה: קריאה בפורמט דיגיטלי  לעומת קריאה בפורמט מודפס  הן בקרב ילדים והן בקרב סטודנטים לא נמצאו הבדלים באיכות הקריאה. ממצאי הסקר שנערך בקרב ילדים גילה שהם מעדיפים לקרוא באמצעים דיגיטליים מאשר באמצעים מודפסים. אם כי הם נהנים פחות מהקריאה והם מבצעים אותה באיכות נמוכה, דהיינו קריאה מרפרפת לרוב. כתוצאה מכך המלצת החוקרים הייתה לשלב את שני האמצעים ולא לזנוח אף אחד מהם. כמו כן במחקר שערך פרופ' עשת בקרב הסטודנטים בקריאה דיגטלית לעומת קריאה מחומר מודפס גם לא נצפו הבדלים. אם כי פרופ' עשת מדווח שעל פי הממצאים נמצאה השפעה על טיב הקריאה בין הסטודנטים בקריאת טקסט דיגיטלי לבין טקסט מודפס. לטענתו הפער קיים היות והקוראים עדיין לא אומנו והתנסו מספיק בקריאת טקסט דיגיטלי לכן ביצועיהם פחותים יותר באיכות הקריאה. רכישת ניסיון בקריאה דיגיטלית תהפוך להיות קריאה שגורה בדומה לקריאת חומר מודפס. 

העדפותיי האישיות נמנות מסיבות שונות כאשר יש לי יכולת בחירה. הדבר מתבטא  באמצעים שונים הנקרים בדרכי. בתור סטודנטית במגמת תקשוב ולמידה אני מוצאת את עצמי מדי יום ביומו ופעמים רבות גם מספר שעות ביום קוראת טקסטים דיגיטליים  שונים. בזמן שהקריאה מתבצעת דרך צג המחשב אני מרכיבה משקפיים המסייעות לי לראות טוב יותר את הטקסט, להתמקד יותר בפסקה מסוימת, לדפדף ולהתאמץ להסתכל על צג המחשב שלא ירצד. מאחר ויש לי קשיים במיקוד ראייה הקריאה הדיגיטלית של מאמרים נדרש ממני קריאה מעמיקה בריכוז מרבי והדבר מקשה  עליי להתרכז בתוכן הטקסט. כך גיליתי שאני קוראת טקסט מספר רב של פעמים שבתחילה הקריאה היא מרפרפת שוב ושוב ונדרש זמן רב עד שאני מפיקה מהטקסט האמור את הבנתי.
לעומת זאת כאשר אני קוראת טקסט מודפס אני יכולה תמיד לדפדף קדימה ואחורה, לקרוא מהסוף להתחלה, להתרשם מאיכות המאמר על ידי דפדוף. כמו כן מאחר ויכולותיי החזותיות טובות יותר אני "מצלמת" פעמים רבות חלקים מתוך הטקסט והדבר מסייע לי בתהליכי הזיכרון להצליח טוב יותר להבין ולהתמקד.  בדרך זו  אני מצליחה לקרוא ביתר קלות קריאה מעמיקה בטקסט, לסמן במרקר מה שחשוב עבורי, לכתוב על גבי הדפים הערות/הארות וביום אחר אני ממשיכה בקריאה, מהרהרת ומערערת על מחשבותיי הקודמות.

הדבר גרם לי מתוך סקרנות ועניין גרידא להרהר ולשאול אנשים הסובבים אותי לנטייתם והעדפותיהם בין קריאה דיגיטלית לבין קריאה מחומר מודפס. המחקרים שהובאו להלן מתייחסים לקריאה של טקסטים דיגיטליים לעומת מודפסים. המוטיב שחזר על עצמו ע"פ ממצאי המחקרים עסק בסוג הקריאה. מנקודת מבט למחשבה-  עקב השינויים של השנים האחרונות מתעוררות אצלי מחשבות שונות: במידה מעבירים את כל ספרי הלימוד לטקסט דיגיטלי האם איכות הקריאה תהיה זהה לספרי לימוד מודפסים? האם התלמידים יסתפקו בקריאה מרפרפת? האם נדרש ללמד את התלמידים מיומנויות נוספות בתהלוך בטקסט דיגיטלי? האם ציבור המורים חשוף להעדפות התלמידים כדי לשנות את דרך ההוראה בהקניית סוגי הקריאה?  
עדיין אני מעדיפה לקרוא בפורמט מודפס אם כי ידוע לי שבפורמט דיגיטלי אין מניעה ועלינו להתמודד עם החדשנות גם של ספרים דיגיטליים.
אני מאמינה שיש אנשים נוספים החושבים כמוני בקנה אחד שספר מודפס עדיף ואף חיוני על ספר דיגיטלי כפי שדניאל ג'. בורסטיין אמר " דבר נפלא בספר, בניגוד למסך מחשב, הוא שאפשר לקחת אותו אתך למיטה".



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה