יום רביעי, 24 ביולי 2013

ילדי גנים - מתוקשבים - כן או לא ?


בכל פעם כשלוותי את בני הצעיר לגן התבוננתי בפינת המחשבים כך גיליתי שני מחשבים "כאבן שאין לה הופכין". בגן נוכחה פינת מחשבים אך ניכר כי הייתה ללא שימוש. פניתי לצוות המקצועי במקום בשאלה מדוע פינת המחשב אינה פעילה כלל. נתקלתי בתשובות ש"אין ממש זמן"..."הילדים לא ממש אוהבים"..."אולי בפעם אחרת נקדיש זמן להדרכה לילדים על המחשב"...ועוד כהנה וכהנה.

תשובות אלו עוררו אצלי מחשבות ותהיות שונות לגבי שימוש במחשב לטובת צרכי הלמידה. לכן מאז גמלה בליבי ההחלטה לנסות להבין ולברר האם השערתי נכונה: גני ילדים מתוקשבים במידה פחותה בהשוואה לבתי ספר.

מחקרים רבים נערכו על הטמעת תכנית התקשוב בבתי ספר בשנים האחרונות. מודל ההתערבות של התקשוב בבתי ספר על פי מחקר שנערך  על ידי החוקרות שמיר-ענבל וקלי (2009) שחקרו את הטמעת תרבות תקשוב בבית ספר. על פי ממצאי המחקר נמצא שטכנולוגיית התקשוב, מיושמת תוך שילוב רציונל פדגוגי סוציו- קונסטרוקטיביסטי, מאפשרת למורה ליצור ולעצב פעילויות התומכות בלמידה עצמאית ולתלמיד להתנסות בבניית תוצרים עשירים, ולרכוש מיומנויות-חשיבה מסדר גבוה.  החוקרות ייחסו את הצלחת ההתערבות למגוון הפעילויות במודל ההתערבות ברמה פדגוגית, טכנולוגית וארגונית, בראיה אזורית, בית -ספרית ופרטנית . התהליך עודד מורים לעבוד בצוות מתוך עזרה הדדית . הרוח השיתופית שהתפתחה עודדה מורים נוספים, גם כאלה שהביעו התנגדות בתחילת הדרך, להצטרף לעשייה המתוקשבת הכללית.

בגיל הרך על פי אסכולות שונות בפסיכולוגיה ההתפתחותית תהליכי החשיבה נמצאים בתהליך של צמיחה והתפתחות. טווחי הקשב והריכוז בגיל זה הם קצרים יחסית ולכן יש צורך בתהליכי למידה שונים. אופן הלמידה משתנה עפ"י צרכי התלמיד. לימוד התלמידים בגיל כזה דורש שימוש באמצעים קונקרטיים במגוון דרכים ואמצעים לקליטה ולהפנמה של הלמידה. אמצעי המחשה מקלים על הלמידה של הילד ועוזרים לילד להפנים את הנלמד. אריקסון הדגיש את החשיבות של שלבים פסיכו חברתיים, פיאז'ה הדגיש את החשיבות של ההתפתחות הקוגניטיבית כפחות תלויה בסביבה אלא תלויה בהבשלה פנימית וויגוצקי הדגיש את חשיבות הסביבה והחינוך בהתפתחות השכלית ומדגישות את האקטיביות של הילד במהלך תהליך הלמידה. הידע נבנה בקוגניציה של הילד עצמו  ללמידה. (מתוך: טל,ק.(2003), למידה תואמת התפתחות הד–הגן ד', רבעון לחינוך בגיל הרך, תשס"ג).

גננות שונות ששוחחתי איתן דיווחו על קושי שלהן להכיר במחשב כאמצעי ללמידה אך הן היו מוכנות ללמוד את השימוש המושכל בצורה הדרגתית. על אף שבגף יישומי מחשב – תכנית תקשוב בגנים מכירים בחשיבות של מחשוב ותקשוב "המציבים בפני מערכת החינוך אתגרים ליצירת תהליכי למידה והוראה בסביבות למידה חדשות". כאשר אחת ממטרות העל הינה "פיתוח מצבי למידה מתוקשבים ופתיחת ערוצי תקשורת ברמת הילדים והגננות."

ואני שואלת- האמנם זה כך?

למיטב הבנתי וממה שנאמר לי על ידי מספר גננות שפגשתי במידה ונערוך השוואה בין הטמעת תכנית התקשוב בבתי ספר לעומת גני ילדים נראה שעדיין קיים פער גדול . אם כך, לדעתי יש החמצה מאחר ושימוש באמצעות הטכנולוגיה יכול להוות בגיל הרך אמצעי נוסף לילדים שטרם רכשו את הקריאה והכתיבה. באמצעות אמצעים ויזואליים  וקוליים יכולים הילדים לשנן ולהטמיע את הנלמד תוך למידה חוויתית.

במידה ונדרש ממני להעמיק בעניין ולחקור לעומק - הייתי בודקת בראש ובראשונה: האם ציבור הגננות מתוקשב באותה מידה שמורים מתוקשבים? האם בגני הילדים קיימת מערכת טכנית שתתמוך בגננות בעבודתן? האם הגננות מגלות הבנה בערך מוסף של התקשוב בלמידת הילדים?

בעקבות סקרנותי אמשיך לנסות לדלות מידע בכדי להבין יותר לעומק באיזה מקום נמצאים גני הגנים מבחינת התקשוב שהרי חלק מהשאיפה במאה ה- 21 לקדם את הילדים לאוריינות דיגיטלית.



 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה