יום ראשון, 7 ביולי 2013

התפתחות מקצועית דרך רשת חברתית בקרב ציבור המורים - הסטודנטים


שיתופיות הינה חלק מיישומי כלי ה- WEB2. צוות הסטודנטים שלומד עמי במגמת "תקשוב ולמידה" משתף, תומך, מעלה תהיות, חוקר, מעלה קבצי לימוד למי שנעדר, דואג ושואל. והכל נעשה דרך ברשת חברתית ה- פייסבוק.
מהי רשת חברתית?
"רשת חברתית היא פלטפורמה אינטרנטית, בעלת טכנולוגיה ייחודית, המאפשרת לחבריה ליצור עמוד אישי, הכולל פרופיל ופרטים שכל אחד מהם בוחר לפרסם על עצמו. כל חבר ברשת יכול להכניס אליה תכנים מגוונים, כגון, בלוגים, תמונות, סרטונים. הרשת מאפשרת לנהל קשרים עם אנשים בעלי עניין משותף ולחלוק איתם תכנים אישיים. אפקט הרשת נוצר בין השאר כשחבר אחד יכול להציע חברות לחבר שהוא אינו מכיר, אך נמצא באוסף החברים של גולש שהוא מכיר. סיבה רווחת להצעת חברות כזו היא תחומי עניין משותפים." (מתוך "לקראת בימת דיון", גיליון 45, ביטאון מכון מופ"ת, אפריל 2011, עמ' 100).

החוקרים רותם ואבני (2005) חקרו ומצאו שברשת חברתית החיברות מתקיימת בקשרים שונים: בין הפרטים או בקשר חד צדדי. כמו כן הם הבדילו בין קשר מתמשך, קבוע או תקופתי.  סוג הקשר לדעתם יבוא לידי ביטוי ברלוונטיות ומידת הסיפוק של הפרטים אשר מנהלים קשר בינהם. כך גם לרשת חברתית ישנה חשיבות בניהול המידע הארגוני.

צוות הסטודנטים שלומד עמי במגמה מייצג כביכול ארגון העומד בפני עצמו תוך אימון בין חברי הקבוצה, רלוונטיות מידע מבלי שיהיה צורך לאשר את הכתוב, גילוי מוטיבציה של כלל חברי הקבוצה   ועוד.  בעוד שהמשותף לכולנו הוא ניהול מידע ארגוני. דהיינו, ההתנהלות באמצעות הפייסבוק כאשר הקבוצה הינה קבוצה סגורה המתנהלת באופן עצמאי ופתוח, נגיש לכל מידע נדרש לכל חבר בקבוצה. קהילה זו של חבורת לומדים הינה קהילת "מבנה ידע" לדברי החוקרים. בדרך זו אנו הסטודנטים מנהלים למידה משמעותית, עדכנית. השיתוף נעשה לרוב במישור המקצועי ומעט מאוד במישור האישי.

כאשר אני שואלת- אני מקבלת את המידע הנדרש. כמו כן אני מתעדכנת ומעדכנת עדכונים שונים ו/או קישורים הנשלחים והכל בהקשר לתקשוב שהינו מחבר בין כולם. למרות זאת מעניין אותי לברר האם העברת המידע מספקת את ההתפתחות המקצועית שלנו בתור סטודנטים הלומדים באותו תחום משותף? מהם הכלים הנוספים להתפתחות מקצועית עבור צוות המורים הסטודנטים השותפים לתחום הלמידה?

מהיכרותי וניסיוני, רשת חברתית זו המהווה תמיכה מקצועית עבורי ואינה מיותרת. תרומתה היא רבה בתחומי הלמידה בנושא התקשוב. השיתופיות גורמת לי להתעדכן בכל פעם ולהיות שותפה ומשתפת בקבוצה. אם כי השיתוף דרך רשת חברתית אינה מספק לפי דעתי לכן תמיכה נוספת דרך מתקיימת באמצעות פורומי למידה שונים במודל שהינה נחוצה ויעילה להמשך הלמידה והתמקצעות.

אחד הדגשים שבית ספרי שם לו למטרה לנוכח ידע הרב שיש למורים הינה השיתופיות בין חברי המורים תוך שילוב מושכל בסביבה מקוונת. על אף היתרונות הרבים ללימוד באמצעות רשת חברתית – עדיין אני תוהה לעצמי :

השתלמות מורים דרך רשת חברתית בבית ספרי תוכל להתקיים באופן זו? האם צוות המורים מספיק מיומן  ומקצועי בשימוש כלים טכנולוגיים שונים? האם תתקיים חיברות בין המורים בביה"ס תוך שיתופיות הדדית ? לדברי החוקרים שגילו שברשתות חברתיות קיימים  100% צרכני מידע ,%10 מעדכנים, ממזגים ויוצרי מידע, ו -%1 יוצרים מרחבים שיתופיים  חדשים (מתוך פוסט בבלוג של B/H ראה בתוך המאמר של רותם ואבני) יש שותפים עיקריים והשאר מקבלי מידע.

רוג'רס (Rogers, 2003) שחקר את תהליכי האימוץ של חדשנות טכנולוגית על ידי חקלאים ופיתח מודל שתיאר שלבים בתהליך האימוץ . מודל זה הועבר לתחום החינוך כדי לבצע התאמה  בחדשנות טכנולוגית. בתחום החדשנות לפי רוג'רס ישנן 5 קטגוריות המסווגות את הפרטים בחברה באימוץ החידוש: המחדשים, המאמצים המוקדמים, הרוב המקדים, הרוב המאחר והמשתהים.

כרכזת תקשוב בבית ספרי אני יכולה להעיד שאם נבחן את הפרמטרים שהחוקר הציע אני מוצאת לנכון שבית ספרי, דהיינו הארגון לאחר שהטכנולוגיה הוחדרה מכבר יכול  ליישם את הטכנולוגיה לטובת צרכיו. הדבר אומר, שלאחר שהתקיים בבית הספר תהליך של אימוץ חדשנות והמורים מרגישים בטוחים יותר ביכולותיהם הטכנולוגיות מומלץ וחשוב ליזום  מרחב למידה, שיתןף, העברת מידע גם בקרב המורים. על אף שחלק מן ציבור המורים  מההתרשמות שלי והובלה בבית הספר כרכזת תקשוב עדיין הם ב"רוב המאחר", שלא נוטים במהרה לאמץ את החדשנות ומתייחסים בספקנות וחשד כלפי החידושים.
לעניות דעתי זהו אתגר להקים רשת חברתית לצרכי לימוד והתפתחות מקצועית בקרב המורים בביה"ס. הייתי בוחרת ברשת החברתית"פייסבוק" המוכרת לרוב המוחלט.
עדיין אני מאמינה ברגע שנקיים בפייסבוק, קבוצה סגורה לכלל המורים גם אלה שבקבוצת המאחרים באימוץ החדשנות לפי רו'גרס  יפיק במהלך השנה תועלת מקבוצת למידה. יש לקחת בחשבון שייתכן וחלק מהמורים יגיב בהתנגדות.

"ציביליזציה היא איננה דבר שעובר בירושה; כל דור ודור צריך ללמוד ולהרוויח אותה מחדש, ואם דור מסוים נכשל במשימה, היא תגווע ונחזור כולנו להיות ברבריים" { ויל דוראנט ואריאל דוראנט: מתוך הספר "לקחים מההיסטוריה" }.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה