יום רביעי, 29 במאי 2013

למידה באמצעות מחשב או שיעור מחשבים?

בעבר, כאשר נבנתה בתחילת שנה מערכת השעות נדרש מאיתנו ציבור המורים להגדיר: שיעור מחשבים. מורה למחשבים נדרש לעמוד בתכנית לימודים בה מפורטות כל מיומנויות המחשב. לימוד תוכנת וורד וכל האפשרויות הטמונות בתוכה, לימוד הכנת מצגות ב- PPT, או לימוד גליון אלקטרוני. בהתאם לגיל הלומדים המורה למחשבים התאים את הנלמד ע"פ המטרות הנדרשות בתוכנית העבודה המחשבים.

בשנים האחרונות בעקבות תכנית התקשוב שנכנסה לתוקף נדרש היה לדייק ולהגיד כי לא עוד יקראו שיעורים אלו שיעורי מחשבים בבית ספר יסודי. אלא יש להתייחס לתחומי התוכן השונים ולהדגיש את מטרות הלימוד והשגתן באמצעות המחשב. הדבר מתייחס למשל, ללימוד הזמנה בשיעור עברית. מעבר לכתיבה במחברת ניתן להשיגה גם באמצעות לימוד ויישומה בתכנת ה- W. אזי ניתן לראות מי שולט בתת הסוגה הזו. מי מתייחס לעקרונות הנלמדים. מי מתקשה בכתיבה במחברת לעומת כתיבה בתכנת ה- W.

בשנים האחרונות הדגש הושם על למידה באמצעות המחשב. הלמידה עוסקת בכל תחומי הדעת. אין שיעור המלמד רק את יישומי האופיס. יתרונות רבים יש ללמידה באמצעות המחשב. הנגיעה הרבה שהתלמידים זוכים בלימוד תחומי הדעת השונים תוך יישום הנלמד גם באמצעות יישומי אופיס הנלמדים. תלמידים רבים מצליחים להשתלב ביתר קלות בעוד שבכיתה הם מתקשים לשתף פעולה למשל, באמצעות כתיבה במחברת. בשיעורים אלו ניתן לתת דגש על למידה הומוגנית: מתקשים יבצעו חלק מן המשימה בהתאם לנלמד והחזקים יקבלו משימות העשרה.

אולם- אליה וקוץ בה. בתור רכזת תקשוב הגיעו אליי מספר פניות ממורים שונים שהביעו את דאגתם לילדי כתות ו' העומדים בפני מעבר לחטיבת ביניים ברמת היידע שלהם ושליטתם במיומנויות המחשב. הם נימקו את הסברם בפער במידת השליטה של התלמידים במיומנויות המחשב. לאור היכרותם עם התלמידים הם גילו כי ניכר פער בין התלמידים מהשולטים במיומנויות מחשב בכל התוכנות עד לתלמידים בעלי ידע מועט ושימושם במיומנויות מחשב. לדבריהם, התלמידים טוענים כי שימושם העיקרי במחשב הוא כניסה לצ'טים, פייסבוק ועוד. שימושם בכלים ממחושבים הם ירודים. בעוד שתכנית התקשוב מדגישה בעזרת תכנית CIT את המיומנויות הנדרשות.

המורים שנשאלו אמרו שלפי דעתם זה שהיה "מעבדת מחשבים"
בו לומדים שיעור מחשבים היה חשוב לתלמידים שיכלו ליישם את הנלמד. כיום כאשר מורים לוקחים את התלמידים לחדר מחשבים הם מדווחים כי הדגש ניתן על מטרת השיעור ולא על מיומנויות מחשב. כך שלתלמידים הם מראים על מקרן את המשימה ושאר התרגול נותר לתלמידים לעשות על פי רוב לבד או כאשר הם נפגשים עם חברים אחר הצהרים.

לפי כך אני מבינה שיייתכן וכדאי להרהר בכך שוב. אולי בכל זאת להחזיר עטרה ליושנה- שיעור מחשבים במסורת הישנה. הקניית מיומנויות מחשב. תרגול בכיתות ע"פ תחומי דעת. גיליתי שצפונט למשל, עדיין מקיים אתר שכולו מיומנויות מחשב. עדיין זה קיים. שווה מחשבה ותהייה!
כתבה: מירב כרמי והב

http://www.amalnet.k12.il/madatec/articles/B2_00022.asp

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה