יום שבת, 25 במאי 2013

ערך מוסף ללימוד גיאומטריה בעזרת ספרים דיגיטליים

היום נחשפנו בבית הספר לתכנית המשלבת ספרים דיגטליים. תכנית בחשבון. כולנו התרשמנו מהתכנים בנוסף לספר התלמידים. כל ההרחבות והשכבות היו מעניינות ומסקרנות. הכל נראה אסתטי וצבעוני. ניכר כי ההרחבות הממחישות ויזואליות יתרמו רבות ביצירת עניין ללומדים. מההיכרות שלי בתור מורה לכיתות א' - ב' תלמידים צעירים שזקוקים להמחשה- הדבר ייתן מענה. לנו המורות- זה יקל את העבודה ולא נחפש עוד יישומונים מתאימים ונכין מראש. אין זה אומר שאנו פתורות מלהכין פתקיות על הנלמד אבל בהחלט התרשמנו שזה מקל על העבודה וכל יחידת הוראה שנלמד בעזרת הספר הדיגטלי תתבטא בחסכון בזמן שהינו משאב יקר.

אחד מתחומי המתמטיקה הינו גיאומטריה. עד כה הייתי מציירת על הלוח ריבוע בעקמומיות מוחלטת. השרבוט לצייר מצולעים שונים היה אתגר והתמודדות לא קלה בפני תלמידים צעירים שלא חוסכים במתן הערות בחוסר דיוק באורכן של הצלעות הבונות מצולעים שונים. עוד לפני שהתלמידים התבקשו להמחיש את המצולעים בעזרת קשים או גפרורים. בדמיוני אני משתמשת בספר דיגיטלי שמראה בבירור את הצלעות במצולעים שונים באופן שווה ומדויק. התלמידים לא יתמקדו עוד בחוסר הדיוק של הצלעות אלא בהמחשה עצמה. הסרטונים והכלים שניתנים בהרחבות ילמדו וימחישו במדויק את הנלמד על פי הרצף הנדרש. כמוכן בלימוד קיפולי נייר, אוריגמי.

התרשמתי בההדרכה ששימוש בספר דיגטלי ימחיש את ההפעלות האינטרקטיביות תוך שימוש באודיו, ויזואליות, מימדיות ועוד. כך הוא יסייע לתלמידים לראות במפורש את המצולעים בדיוק ואת אופן ההבנייה שלהם.

שימוש בספר אני מאמינה ייתן ערך מוסף בלמידה בזכות המדיה. בפרט שמדובר בתלמידים צעירים. בזמן שהספר של התלמידים והספר הדיגטלי יהיו פתוחים בו זמנית וההרחבות הניתנות בתור הטרמה לשיעור, פתיחה מעניינת, חידה הניתנת סיכום שיעור.

לאור מה שנכתב לעיל והתייחס לתחום החשבוני מעניין אותי לבדוק באיזה אופן יהיה לימוד הקריאה בכיתה א' באמצעות ספר דיגטלי? האם לא תהיה הצפה של מידע? האם הלמידה בחברותא תתרום משמעותית לרכישת הקריאה? האם ההרחבות יתרמו לערך נוסף בלמידה ? על פי מחקר שנערך בטיוואן נמצא ש"רמת הדיוק בקריאה לא הושפעה מסוג המדיה".  אולם נמצאו יתרונות לגבי איתור תלמידים המתקשים בשלבים שונים בלמידה.

לעניות דעתי שימוש בספר דיגטלי תתרום ללמידת התלמידים רבות מאחר ומדובר בילדים צעירים הזקוקים להמחשה רבה מאחר והבנתם פעמים רבות עדיין בשלב הקונקרטיות.

טרם התנסתי בשילוב לימוד באמצעות ספרים דיגטליים.
 מחכה להזדמנות להתנסות בכך ומזכירה לעצמי
להמשיך לחשוב על ערך המוסף לתלמידים שהרי אנו חיים בעידן דינמי  וחדשני!


http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=5407

http://portal.macam.ac.il/DbImage.aspx?image=file&id=4979 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה