יום שני, 9 בספטמבר 2013

לחשוב, להתגבש ולכתוב


" אדם לא נמדד על פי מספר הצלחותיו, אלא על פי מספר הפעמים בהם הוא נכון להתחיל מחדש". (רבי נחמן מברסלב)

 סבלנות ואורך רוח… השקעה של מחשבה ועשייה לאורך זמן...כתיבה אינטואיטיבית...כתיבה מהירה של רעיונות והעלאתם על גבי כתב...חיפוש מקורות מידע...רלוונטיות לנלמד...והכי חשוב התמקדות!
ככה זה התחיל...
מזה כמה חודשים אני כותבת את הבלוג מקצועי – חינוכי העוסק בתחום התקשוב. ההתעסקות בכתיבה הינה שבועית וקבועה לפרסום תוך העלאת רעיונות וסיקור מאמרים בעוסקים בתחום התקשוב ולמידה.

כשלא ידעתי והבנתי מה ואיך לכתוב, הרגשתי תקועה והמילים לא יצאו. למעשה, קשה לי לתאר במילים את התחושה, את הקושי ואת חוסר הביטחון. אני מייחסת את התחושות האלו לתחילת הכתיבה של הבלוג החינוכי בתחילת דרכי בלימודים.

יחד עם זאת כעבור זמן במהלך הכתיבה גיליתי את התהליך. אני יכולה להעיד על מספר רב של פעמים שכתבתי ומחקתי. עברתי ממקום אחד לשני בביתי למצוא את המקום הנוח עבורי לכתיבה שייתן לי השראה. כתבתי- מילה פה ומילה שם. רעיון לא ממוקד. חיפוש רחב מדי המתפרש על כמה ערוצים בו זמנית. קושי בהתמקדות על רעיון מסוים והרחבתו. הקשיים היו רבים. בדרך חתחתים מצאתי את הדרך להתמקד כאשר אני מוצאת את עצמי יושבת מול מחשב וגוגל עושה את עבודתו נאמנה. בדומה לכך גם  פרופ' עמיה ליבליך הדגישה שהחשוב הוא להתבטא תוך מציאת זמן ומקום נוחים לכתיבה לדבריה בדרך זו  ההתקדמות בכתיבה פשוט תקרה, אצל מי יותר ואצל מי פחות. באופן זה היא הסבירה שהכתיבה מסתעפת ומתפתחת. אכן- כך קרה אצלי.
לפני הכתיבה, חשוב הרבה. אחרי הכתיבה, מחק הרבה. (קרלוס הראר אלוולרז)
מצד אחד הכתיבה אפשרה לי הרהורים רבים ומקום לעצור את מחשבותיי ולהעלות על כתב את בחירת הנושא. לשמחתי, הדבר התאפשר בעזרת הקלדה בוורד. האפשרות לכתוב ולמחוק בקלות יתרה אפשרה  לי להשקיע את כל מרצי ואוני  להרבות בכתיבה ולהתמקד בצורת התוכן וכל זה הודות להמצאת המחשב. אילולא המחשב אני מניחה שהרבה ניירות היו נזרקים לפח כחלק מן תהליך שייתכן היה יוצר תחושה של מאמץ פיזי ומחשבתי.

מצד שני התגלעו קשיים שונים בתהליך הכתיבה. מה אכתוב? איך אביע את עצמי בדרך יצירתית? מהן השאלות המעוררות מחשבה אודות ערך מוסף בלמידה על ידי התקשוב? מיקוד בכתיבה היווה חלק מן הקושי שעלה וצף בהזדמנויות שונות בעת כתיבת הבלוג. אם אני בוחנת אילו תכונות נדרשות בכתיבת הבלוג אני עונה לעצמי שיצירתיות חשובה, הצגת העובדות בצורה מעניינת, הצגת סרטונים והצגת שאלות ותהיות מהתחום המקצועי.

בכתיבת הבלוג למעשה הרלוונטיות היוותה חשיבות רבה מבחינת הכישורים הנדרשים. פעמים רבות בתהליך הכתיבה עלו רעיונות שונים הרלוונטיים לנלמד. התוכן לעתים שהצגתי היה על עצמי מהיבטים שונים מה שאפשר לי לשתף את הקוראים בכתיבתי הסובייקטיבית, מנקודת המבט שלי. הודות לסובייקטיביות שאפשרה לי לשתף את הקוראים במעורבות שלי בכתיבה ולאו דווקא בהיבט הטכני פרשתי רעיונות שונים שעניינו או הטרידו אותי.

לאור זאת לא נדרשת כאן תכונה של אומץ. ייתכן ואפשר לומר ההעזה היא לכתוב גם שלא תמיד מרגישים  שיש  מילים...וההנאה היא לגלות כיצד המילים שמתחברות למשפטים והמשפטים מתחברים לפסקה והפסקה מתחברת להבעת עמדה...יוצרות רובד עמוק יותר של נושאים שנכתבים בעקבות שינויים ותמורות שחלים כיום, במאה ה-21.

ובכך אני חותמת את דבריי לגבי תהליך הכתיבה, סוף סמסטר שלישי בלימודים בדיוק בפתחה של שנה עברית שהתחלפה לה.
לכן אאחל מעומק ליבי :
ת- תהא שנה זו מבורכת בכתיבה קולחת ומהירה.
ש- שהלימוד יהיה פורה ובעקבותיו אכתוב כתבים שונים ומיני רבים.
ע- עשייה תוך המשך עבודה מאומצת ולמידה ממצה וממוקדת.
ד- דילול נושאי  למידה לא רלוונטיים ומיקוד בנדרש.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה